Інноваційні аспекти викладання предметів технологічної галузі в контексті Концепції "Нова українська школа".
У Концепції «Нова українська школа» зазначено: «школа українська буде успішна, якщо в неї прийде успішний учитель. Він – успішний учитель та фахівець – вирішить дуже багато питань щодо якості викладання, обсягу домашніх завдань, комунікації з дітьми та адміністрацією школи. До дітей має прийти людина – лідер, яка може вести за собою, яка любить свій предмет, яка його фахово викладає». У документах наголошується на тому, що сучасній школі потрібен учитель, який постійно, послідовно й безперервно вдосконалює зміст і засоби своєї професійної діяльності, є взірцем високої духовної та педагогічної культури. Лише педагог, який може мислити креативно й прогресивно, прогнозувати результати своєї діяльності та моделювати освітній процес на основі досягнень сучасної педагогічної науки, є гарантом нової якості освіти.
Навчання у 5 класі передбачає впровадження інноваційних підходів до структури та змісту навчання. Нормативними документами встановлено чіткі орієнтири, за якими учні розбудовують власні компетентності: здобувають знання, розвивають вміння та формують ставлення. До того ж типовий навчальний план стає варіативним – учителі самі обиратимуть предмети та інтегровані курси з урахуванням побажань учнів. Самі ж педагоги отримують повну академічну свободу.
У 2021 – 2022 навчальному році запроваджувалися модельні програми в пілотних школах, розроблені для базової середньої освіти, у змісті яких реалізуються концептуальні засади нового Державного стандарту базової середньої освіти, надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України». Починаючи з 2022/2023 навчального року, модельні навчальні програми будуть масово впроваджуватися в освітній процес закладів загальної середньої освіти поетапно.
Модельна навчальна програма – це документ, що визначає орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання учнів, зміст навчального предмета (інтегрованого курсу) та види навчальної діяльності учнів, рекомендований для використання в освітньому процесі в порядку, визначеному законодавством.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795 для вивчення предметів технологічної галузі рекомендовано до використання модельні програми у таких редакціях:
- «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти автори А.І.Терещук,В.І.Гащак, О.В.Абрамова, Н.М.Павич;
- «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ходзицька І.Ю.,Горобець О.В., Медвідь О.Ю., Пасічна Т.С, Приходько Ю.М.;
- «ТЕХНОЛОГІЇ. 5–6 КЛАСИ» для закладів загальної середньої освіти (автори Кільдеров Д.Е., Мачача Т.С., Юрженко В.В., Луп’як Д.М.);
- «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти автор Туташинський В.І.
Характерними особливостями модельних програм є те, що в центрі змодельованого навчального середовища має бути учень, саме за його участі та з урахуванням його інтересів і здібностей вчителю потрібно конструювати і добирати всі складові освітнього процесу, максимально гнучко добирати методи і форми організації як за межами класно-урочної системи, так і на уроках технологій. При формуванні модельних навчальних програм системоутворюючим в здобутті технологічної освіти стала проєктна технологічна діяльність. Вона поєднує в собі мету, завдання, принципи, складові змісту, форми, методи і засоби навчання технологій, забезпечуючи досягнення очікуваних результатів навчання.
Проєктна діяльність ― це одна з найперспективніших складових освітнього процесу, яка створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формування STEM-компетентностей / компетенцій. Під час організації проєктної або проєктно-технологічної діяльності учнів вчителю надається можливість самостійно визначати кількість навчальних годин та послідовність засвоєння навчальних модулів або поєднувати їх вивчення в доцільній комбінації, що має відповідати очікуваним результатам та природним / індивідуальним здібностям учнів. Досягнення учнями очікуваних результатів навчання відбувається у послідовності, яку вчитель визначає спільно з учнівським колективом з огляду на запланований продукт.
Якість освітнього процесу залежить передусім від професійної компетентності й майстерності педагога, від здібностей учнів та їх особистісної спрямованості, тобто зазначений процес автоматично не поліпшується від упровадження освітніх технологій. Проте вони є своєрідним орієнтиром у діяльності педагога, оскільки сприяють удосконаленню його педагогічної майстерності та професійної компетентності.
8 червня в дистанційному форматі відбувся майтер-клас "Інноваційні аспекти викладання предметів технологічної галузі в контексті Концепції "Нова українська школа" для вчителів - технологів Донецької області. Майстер-клас підготувала та провела Елла Даниліна, вчителька трудового навчання,технологій Української загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 13 Селидівської міської ради. Дякую своїм колегам, що, незважаючи на різні умови, в яких вони зараз опинилися, вони продовжують ділитися досвідом роботи, займаються самоосвітою та тримають руку на пульсі новацій в технологічній освіті. Тож активно працювала команда однодумців. Із початком роботи майстер-класу учасників привітала Світлана Панченко, завідувач відділу технологій ДонОблІППО. Під час зустрічі відпрацювали алгоритм складання дорожньої карти проєкту.
Елла Даниліна поділилася з учасниками сучасними прйомами, методами, формами організації роботи на уроці трудового навчання в умовах НУШ. Опанували роботу на різних платформах, які можливо дієво використовувати під час дистанційного навчання.
Презентація до майстер-класу
"Інноваційні аспекти викладання предметів технологічної галузі в контексті Концепції "Нова українська школа".
Хочеться побажати своїм колегам мирного неба, повернення в свої домівки, в свої рідні школи та розпочати навчальний процес в своїх майтернях та зі своїми учнями, за якими ми всі дуже сумуємо. ВІРИ в те,що все буде добре!
Дякую за об'ємну інформацію.
ВідповістиВидалити