5 клас. Урок трудового навчання. Тема уроку. Короткі відомості про текстильні волокна та їх види, будова тканини (основа, піткання, пруг).

 

Тема: Короткі відомості про текстильні  волокна та їх види, будова тканини (основа, піткання, пруг). Властивості ниток основи і піткання.  Лицьовий і виворітний боки тканини.

Мета: ознайомити учнів із видами текстильних волокон,  їхніми властивостями, з процесом виробництва тканин. Навчити визначати нитки основи і піткання, лицьовий і виворітній боки. Формувати здатність пізнавати свої можливості щодо професіональної   діяльності. Залучити школярів до пошукової роботи. Розвивати творчі здібності школярів, зорову пам’ять, увагу. Виховувати шанобливе ставлення до професій прядильниці, ткаля.

Обладнання та матеріали: колекції різноманітних тканин,  інструкційні карти «Види ткацьких переплетень», зразки тканин та волокон. ножиці, клей, інструкційні карти  «Визначення лицьового і виворітного боків тканини», «Визначення в тканині   напрямку ниток основи і піткання», мультимедійний проектор,  електронний зошит «Текстильні волокна. Будова тканини»:  https://ua.mozaweb.com/mblite.php?cmd=open&uf_id=100224

Час: 2 години

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційна частина уроку.

    «Хвилинка - кольоринка»

-  На партах у Вас лежать кольорові олівці. Візьміть один олівець і намалюйте щось за 20 секунд (діти можуть малювати будь-що: кружечки, лінії, сніжинки… але обов’язково одним кольором). А тепер давайте прикріпимо наші малюнки на дошку, і нехай наш клас стане різнокольоровим і ці малюнки допоможуть зарядитися позитивом на цілий урок.

II. Актуалізація опорних знань.

   Дайте відповідь на питання:

Ø На що схожа наша дошка з вашими малюнками?

Ø Що Ви знаєте про тканину?

 ІІІ. Мотивація  навчально-трудової діяльності учнів.

Для виготовлення машин, одягу, меблів, іграшок та іншої продукції на виробництві

використовують різні конструкційні матеріали. Найпоширеніші серед них – це

метали, деревина, пластмаси, папір, картон, тканина тощо. Вони дуже різняться за

зовнішнім виглядом і властивостями. Для того, щоб виготовити якісну річ,

необхідно правильно підібрати матеріали. Саме тому важливо вміти розрізняти

найпоширеніші види конструкційних матеріалів, знати їх основні властивості.

ІV.Повідомлення теми. Постановка навчальних завдань.

     Записуються на дошці або на екрані мультимедійного проектора.

Завдання уроку

Ø засвоїти знання про види текстильних волокон та  процес виробництва тканини;

Ø навчитися розпізнавати лицьовий і виворітний боки тканини;

Ø  навчитися визначати напрям ниток основи, піткання.

V. Вивчення нового матеріалу.   Теоретичні відомості.

1.Поняття про текстильні волокна.

 Розповідь вчителя.

Матеріалознавствонаука про матеріали у будь-якій галузі виробництва. Основними  завданнями вивчення матеріалознавства в школі є ознайомлення з різними видами текстильних волокон, пряжею, виробництвом тканин, їх властивостями, процесом виготовлення швейних виробів. Застосування тканин різноманітне. У швейному, меблевому виробництві, будівництві, транспорті тощо широко використовують текстильні матеріали. З них виготовляють одяг, взуття, спортивні товари, меблі тощо. Давайте на хвилину затамуємо подих, поглянемо один на одного та навколо себе. Скільки в світі різних речей! І багато із них виготовлено з текстильних матеріалів. А самі текстильні матеріали такі різноманітні — гладенькі і пухнасті, легкі та важкі, теплі та прохолодні, щільні та рідкі. Це пряжа й нитки, стрічки й тасьма. До текстильних матеріалів відносять тканину, нитки, пряжу, трикотажні та неткані полотна. Їх виробляють на текстильних підприємствах. Та найпоширеніші серед них — тканини. Отже, пропоную всім разом помандрувати у світ чудових тканин. А на допомогу нам сьогодні на уроці прийде чарівна фея рукодільниця. З нею ми відправляємось у мандрівку чарівною країною «Тканиноляндією». Вперед, рушаємо!

Наша фея-рукодільниця пропонує вам виконати завдання.

    Робота з електронним зошитом, сторінка 2


Виконайте завдання 1. Наведіть приклади використання тканини.

 Гра «Тканина-золото» (інтерактивна частина уроку) .

      Клас поділяється на три команди. Кожна команда по черзі обирає комірку банку та дає відповідь на питання, накопичуючи знання у вивченні теми  і умовні гроші. Виграє та команда, яка зібрала більшу кількість грошей. Учитель підводить дітей до висновку, що тканини використовуються для різноманітних людських потреб.

Виконайте завдання 2. Перегляньте зразки різних тканин та дайте відповідь на питання: Чим вони відрізняються одна від одної?

 Гра-дослідження «Порівняй тканини» (інтерактивна частина уроку) .

         На екрані проектора дітям пропонуються зображення різних видів тканини й дається завдання дослідити, чим вони відрізняються одна від одної. Діти роблять висновки дослідження. Учитель демонструє зразки різних видів тканин та підводить дітей до висновку, що , порівнюючи зразки тканин, можна помітити, що вони різні, насамперед, за товщиною. Це залежить від ниток, з яких виготовлено тканину, та способу їх переплетіння.

Розповідь учителя

Тканини — це різновид конструкційних матеріалів.Сировиною для виготовлення тканин є волокна — міцні, тонкі й пружні тіла.Волокна – маленькі, дуже тонкі, гнучкі й міцні тіла. Волокна, які застосовують для виготовлення тканин називають текстильними. Слово «текстиль» походить від латинського «текстум», що означає «тканина». До текстильних волокон належать лише ті, які мають властивості, необхідні для виробництва ниток, тканини, трикотажу та ін. Довжина текстильних волокон буває різною: від кількох міліметрів до сотні метрів. Пряжа з довгих волокон міцніша, тонша і рівномірніша , ніж пряжа, вироблена з коротких волокон. (Учитель демонструє зразки волокон із колекції.)

 Робота з електронним зошитом,сторінка 3

Виконайте завдання. Ознайомтесь з текстом сторінки 3 зошита  та графічними зображеннями. Проведіть досліди та зробіть висновки. 

    2.Види текстильних волокон.

Розповідь вчителя. Спільним для текстильних матеріалів є те, що сировиною для їх виготовлення є волокна: натуральні та хімічні.

     Робота з електронним зошитом, сторінка 4 (інтерактивна частина уроку) .

       Учитель ознайомлює учнів із видами волокон, використовуючи таблицю «Види текстильних волокон», колекцію волокон, ілюстрації. Педагог пояснює різницю між натуральними й хімічними волокнами, використовуючи схему.

      Наша чарівна фея приготувала для вас відео фільм «Чому бавовна всюди».

Виконайте завдання 1. Перегляньте відеофільм та дайте відповідь на питання:

Ø Що таке бавовна?

Ø Де використовується бавовна?

Ø Що використовують для виробництва бавовни?    


    Учитель узагальнює дослідження. До волокон рослинного походження відносяться льон, бавовна, конопля. До волокон тваринного походження відносять вовна, натуральний шовк; до мінерального – азбест (міститься в гірських породах). Представниками хімічних волокон є капрон, лавсан, нейлон, кримплен. Шлях від волокна до тканини дуже довгий. Тому ми повинні швидше рухатися далі, але  давайте зробимо маленьку зупинку та виконаємо ще одне завдання від феї.

Виконайте завдання 2. Перетягнути елементи з назвами волокон  у відповідний набір:

1.Волокна рослинного походження
2.Волокна тваринного походження
3.Волокна мінерального походження


3. Процес виробництва тканини. 

      Тканина — текстильний виріб, виготовлений переплетенням ниток у процесі ткання на ткацькому верстаті.  Процес виготовлення тканини є досить складним і тривалим. Його можна розділити на кілька етапів.

     Робота з електронним зошитом, сторінка 5 (інтерактивна частина уроку) .

Виконайте завдання 1. Дослідження «Мандрівка вулицями Тканиноляндією»
Ознайомтеся з текстом підручника стор.25, або за посиланням у зошиті. Дослідить схему процесу виготовлення тканини. За підсумками досліджень виконайте завдання.

 Гра «Технологічний ланцюжок»: розташуй в правильній послідовності процес виготовлення тканини.

 Учитель узагальнює дослідження: Волокна надходять на прядильну фабрику, де піддаються складній обробці: їх розпушують, очищують від сміття, вичісують, витягають у тонку рівну стрічку — рівницю. Рівницю скручують у суцільну нитку — пряжу. Процес, внаслідок якого з волокон отримують безперервну нитку – пряжу, називають прядінням.Готова пряжа поступає на ткацьку фабрику, де з неї виробляють тканину.  Процес, внаслідок якого отримують тканину, називається ткацтвом.

    Віртуальна 3D мандрівка  (інтерактивна частина уроку) .

Виконайте завдання 2. Ознайомтеся з 3D-процесом роботи текстильної фабрики в 19-му столітті. Дайте відповідь на питання: Що вас вразило в процесі роботи текстильної фабрики?

4. Будова тканини.  Розповідь вчителя. Тканина виготовляється шляхом переплетення двох ниток – нитки основи та нитки піткання. Нитка, яка іде вздовж тканини називається нитка основи, а нитка, що йде упоперек тканини, піткання. З обох боків тканини, уздовж нитки основи, йде пруг, завдяки якому тканина не обсипається. Переплетення ниток основи й піткання буває різних видів.

    Робота з електронним зошитом, сторінка 6 (інтерактивна частина уроку) .

        Віртуальна 3D мандрівка  (інтерактивна частина уроку) .

Виконайте завдання 1. Ознайомтеся з 3D-винаходами в текстильній промисловості 18 століття. Дайте відповідь на питання :

Ø Які винаходи з’явилися у 18-му столітті?

Ø Як вони вплинули на розвиток текстильної промисловості?

        Розповідь вчителя.У процесі виготовлення тканини нитка утоку в кінці кожного ряду повертає та йде в протилежному напрямку. Завдяки цьому повороту утворюються краї, що не обсипаються. Вони щільніші, ніж сама тканина. Їх називають пругами. Пруг — щільний край тканини, утворений уздовж нитки основи, завдяки якому тканина не обсипається. Обрізаний край тканини називають зрізом. Від нього відміряють довжину тканини, необхідну для пошиття швейного виробу. Одним із найважливіших показників тканини є ширина та довжина. Готова тканина буває різної ширини. Залежно від призначення вона може бути від 35 см до 280 см. Ширина тканини має велике значення під час виготовлення виробів. Від неї залежить вибір моделі, розробка конструкції, варіанти розкладання лекал під час розкроювання.

Ширина тканини — відстань від пруга до пруга.Текстильна промисловість випускає тканини різної довжини — від 10 до 150 м. Довжину тканини визначає довжина нитки основи, яка використовується під час виготовлення тканини.
Довжина тканини — довжина ниток основи в рулоні тканини.
Ми з вами познайомилися з великим та довгим шляхом від маленького волокна до тканини. Втомилися? Тож наша фея рукодільниця запрошує перепочити та розім’ятися.

  Фізкультхвилинка.

 VІ. Вступний інструктаж

        Ми всі добре відпочили і продовжуємо мандрівку країною «Тканиноляндією». Разом з нашою феєю ми повинні навчитися визначати напрямок нитки основи та піткання; лицьового і виворітного боків тканини.

1.    Способи визначення напряму ниток у тканині (використовуються зразки тканин)

    Робота з інструкційними картками:

1.     «Способи визначення напрямку ниток в тканині».

2.     «Визначення лицьового та зворотного боків тканини»

 Робота з електронним зошитом, сторінка 8 (інтерактивна частина уроку) .

Виконайте завдання 1. Наша фея підготувала для вас відео-інструкцію. Перегляньте відеофільм «Визначення напрямку ниток основи та піткання» . Дослідить, за якими ознаками визначають напрямок нитки основи та піткання. Свої дослідження обґрунтуйте.

        Виконайте завдання 2.

  Гра «Поле чудес». Клас поділяється на дві команди. Кожна команда по черзі крутить барабан та дає відповідь на питання, накопичуючи знання у вивченні теми  і бали. Виграє та команда, яка зібрала більшу кількість балів.

                                 

       Учитель підводить дітей до висновку. Напрям нитки основи і піткання в тканині можна визначити за пружком; на розтяг вздовж і поперек тканини; за звуком при різкому розтягуванні; за зовнішнім виглядом ниток основи і піткання.

Способи визначення напрямку ниток в тканині (розповідь вчителя з демонстрацією)

* за пружком: вздовж пружка – нитка основи, впоперек – піткання.

* на розтяг: нитка основи – натягнута, піткання – ні.

* за звуком: при різкому розтягуванні за ниткою основи – звук дзвінкий, а за ниткою піткання – глухий.

* за зовнішнім виглядом ниток: нитка основи – тонша і рівніша, а піткання – більш хвиляста, нерівномірна.

2.  Визначення лицьового і виворітного боків тканини

        Робота з електронним зошитом, сторінка 9 (інтерактивна частина уроку) .

Виконайте завдання 1. Наша фея підготувала для вас відео-інструкцію. Перегляньте відеофільм «Визначення лицьового та зворотного боку». Дослідить, за якими ознаками визначають лицьовий та зворотний бік тканини». Свої дослідження обґрунтуйте. Учитель узагальнює дослідження. 

         Тканину, зняту з ткацького верстата, піддають спеціальній обробці: видаляють зайві ворсинки, відбілюють, фарбують у потрібний колір, наносять малюнок. Будь-яка тканина має два боки: лицьовий і виворітний.

Кожному видові тканини властиві свої ознаки, за якими можна визначити лицьовий і виворітний боки:

  • на лицьовому боці малюнок на тканині більш яскравий і виразний, а на виворітному — блідий і розмитий;
  • у тканин із ворсом лицьовий бік ворсистий, а виворітний — гладкий;
  • у тканин із блиском лицьовий бік блискучий, а виворітний — матовий;
  • у гладкофарбованої тканини лицьовий бік більш гладкий, а виворітний — більш ворсистий, має петельки, кінці обірваних ниток.

Виконайте завдання 2. Заповнити таблицю «Визначення лицьвого та зворотного боків тканини».

VІІ. Лабораторно-практична робота. Визначення ниток основи і ниток піткання, лицьового і виворітного боків тканини.

Поточний інструктаж. Учитель допомагає учням, виправляє помилки. Звертає увагу на помилки, тобто проводить фронтальний і індивідуальний інструктажі.

    Робота з електронним зошитом, сторінка 10 (інтерактивна частина уроку)

Завдання 1. Ознайомтеся з послідовністю виконання лабораторно-практичної роботи. Проведіть дослідження з зразками тканини. Результати досліджень запишіть в таблицю    

           

Тема. Визначення напрямку  ниток основи й піткання в тканині

Інструменти й матеріали: зразки тканин, лупа, олівець, лінійка.
Послідовність виконання:
1. Узяти зразок тканини з пругом.
2. Розтягти тканину вздовж і впоперек пруга. Визначити, у якому напрямі тканина розтягується сильніше.
3. Різко розтягнувши тканину, визначити, у якому напрямі ниток звук дзвінкий, а в якому —глухий.
4. Висмикнути нитки основи й піткання та порівняти їх за товщиною, скрученістю.
5. Узяти зразок без пруга, за відомими ознаками визначити напрям ниток основи й піткання.

Цей етап уроку вчитель проводить у формі обговорення результатів практичної роботи. Кілька учнів доповідають про дослідження, обґрунтовуючи свої висновки.

  Хвилинка креативності «Тренуємо пам'ять»

Завдання 2. Наша фея хоче допомогти вам потренувати власну пам'ять. Це знадобиться вам при виконанні наступної роботи.                           

    Робота з електронним зошитом, сторінка 11 (інтерактивна частина уроку) 

Завдання 1. Ознайомтеся з послідовністю виконання лабораторно-практичної роботи. Проведіть дослідження з зразками тканини. Результати досліджень запишіть в таблицю.

Учитель звертає увагу дітей на чіткість та охайність виконання роботи.

Тема. Визначення лицьового й виворітного боків тканини.

Інструменти й матеріали: зразки тканин, аркуш паперу формату А4, клей, олівець, лінійка, ножиці.
Послідовність виконання:
1. Розглянути запропоновані зразки тканин.
2. Вибрати зразок тканини з малюнком.
3. Визначити лицьовий і виворітний боки.
4. Відрізати два шматочки тканини та приклеїти у відповідний стовпчик таблиці.
5. Провести аналогічне дослідження зразків тканин із ворсом, блиском, гладкофарбованої.
6. Заповнити таблицю-звіт про виконану роботу.
Кілька учнів доповідають про дослідження, обґрунтовуючи свої висновки.

Заключний інструктаж. Підведення підсумків практичної роботи. Загальні помилки, їх аналіз. Оцінювання роботи.

VIIІ. Підсумки уроку.Рефлексія.

            Добігає завершення мандрівка країною «Тканиноляндія».Ми разом з феєю сподіваємось, що вона вам сподобалась і ви збагатили свої знання та підвищили свою компетентність у матеріалознавстві. А щоб бути впевненою, що мандрівка пройшла недаремно наша фея рукодільниця підготувала для вас ще декілька завдань. Пропоную їх виконати.

  Робота з електронним зошитом, сторінка 12 (інтерактивна частина уроку)

Виконайте завдання 1.Розглянь малюнки та визнач, на яких зображено тканину, нитки, пряжу, нетканий матеріал.

Виконай завдання 2.Вирішіть кросворд «Тканина»

 Виконай завдання 3.Знайди помилку в тексті.

              

ІХ. Домашнє завдання.

Ø Підготуй з однокласниками міні-конкурс. Один з вас називає ознаки лицьового боку тканини, інший добирає зразки відповідно до названих ознак.

Ø Опрацюй електронний зошит «Текстильні волокна. Будова тканини»: https://ua.mozaweb.com/mblite.php?cmd=open&uf_id=100224&page=1

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Wordwall - простий спосіб для створення власних навчальних ресурсів.

Майстер-клас. "Декоративне панно "Кленовий листочок" в техниці стрінг-арт"

Інноваційні аспекти викладання предметів технологічної галузі в контексті Концепції "Нова українська школа".